Projektrapport - EverydayShoes
Inledning
I kursen Mediekommunikation fick vi en uppgift kallad David och Goliat, där vi skulle ta ett redan befintligt stort företag och sedan skapa ett eget och försöka hitta en metod för att kunna konkurrera med det redan etablerade. Våran grupp valde att försöka marknadsföra ett nystartat skoföretag, som vi valde att kalla för Everyday Shoes. Våran generella metod var att skapa en reklamkampanj som föll folk i smaken.
Strategisk arbete och förstudie
Vi fick sätta oss i grupper för att komma på olika förslag till den utdelade uppgiften, David och Goliat. Vi valde att försöka slå oss in i skobranschen och konkurrera med stora företag likt Din Sko och Bianco. Namnet Everyday Shoes diskuterade vi mycket och länge. Vi ville inte att namnet skulle få våra kunder att tro att butiken var en lågprismarknad med dåliga skor. Förslag efter förslag nekades och det blev tillslut Everyday Shoes. För att vi skulle slippa "billighets"-stämpeln valde vi att göra logotypen i guld och grått, för att utstråla elegans och kvalité.
Vi började med att skriva en affärsidé och komma fram till en typperson för att underlätta oss i arbetet när vi skulle välja vilka vi skulle rikta in oss på i reklamkampanjen. Sedan studerade vi andra skoföretags reklamkampanjer för att kunna få en uppfattning om hur andra har gått till väga och på så sätt få en hint om hur vi skulle göra kampanjen. Vi kände att med en våghalsig marknadsföringsmetod kan vi nå fram till våran målgrupp även om vi från början är ett anonymt skoföretag.
Arbetsplan
När vi gjort våra förstudier började vi att arbeta mera praktiskt. Vi började med att göra en hemsida och en produktkatalog, som följde samma stilrena mönster som logotypen har. Vi ville att reklamen skulle förmedla att skor var det väsentliga och ingenting annat spelade någon roll. Från början hade vi tänkt att bilden också skulle följa det stilrena mönstret som logotypen. Modellen skulle inte visa ansiktet för att utseendet spelar ingen roll och vem som helst kan använda våra skor. Vi gjorde en provannons, men kom ganska snabbt fram till att det inte riktigt fungerade. Vi komponerade annonsen så som vi planerat, med modellen i centrum utav bilden och sedan logotypen högst upp i vänstra hörnet och en slogan som var utarbetad just för den skon. Vi kom fram till att det vita inte kom till sin rätt och ville göra det ännu tydligare för åskådaren att skorna var det viktiga. Vi ändrade då konceptet, vi använde oss av svart bakgrund och sedan gjorde vi hela bilden svartvit förutom skorna som skulle framhävas tack vare sin granna färg. I och med våra specialskapade slogan ville vi göra budskapet om att skorna är det enda elementära övertydligt, exempelvis så är slogan till en av bilderna "It's not About the rights Weather, it's abort the rights shoes" som följer samma mönster som sloganen som alltid sitter under logotypen som lyder; "it's not abort your looks, it's abort your shoes".
Tankar och reflektioner
Från början hade vi väldigt många idéer, vi skulle ha kunnat utveckla det här projektet och startat butiken på riktigt. Det fanns inget stopp på vårat kreativa flöde. Som tur var jobbat vi under deadline och hann inte göra alla våra idéer verkliga. Vi valde att jobba stenhårt med marknadsföringen tillskillnad från de andra grupperna för att vi ville som vi skrivit innan att få kundernas ögon att riktas på oss. Det kändes som det som var viktigast, inte hur butiken skulle se ut.
Från början hade vi ingen aning om hur man skulle gå tillväga när gjorde en stor marknadsföring för ett företag, så från hela början var det en väldigt stor utmaning för oss. Vi lärde oss, genom mycket research hur vi skulle göra, mycket mer teoretiskt arbete än vad vi hade förväntat oss. Det var jobbigt i början, då det var mest faktainsamling och analyser men vi märkte att det verkligen lönade sig i slutändan då allting flöt på för vi visste exakt hur allting skulle vara.
Vi samarbetade väldigt bra tillsammans i våran grupp. Vi delade ut allt arbete och fick det mesta väldigt organiserat och det vi planerat att göra i rätt tidsram. I slutet blev det lite tajtare tidschema, eftersom vi hela tiden fick nya idéer och vi kunde inte välja vilka vi ville presentera.
Vi har inte hört någon negativ respons ifrån någon efter att vi presenterat vårat projekt.
Projektgrupp Helsingfors
Linn Fridh, Rebecca Lagerkrans, Jennifer Larsson & Moa Bjurner
Kommentarer
Trackback