ALL I WANT IS FOR YOU TO BE HAPPY

Det är få gitarrsolon som kan få mig att sprätta av lycka. Det är få riff som får hela min kropp att vilja röra sig. Det är inte ofta jag kan höra efter 3 sekunder vilken låt det där och vilket band som har gjort det. Det finns bara ett band som har stulit hela mitt hjärta. Och det finns fyra grabbar som för mig är total rock n' roll.


RED HOT CHILI PEPPERS





Min favoritskiva är helt klart Stadium Arcadium. Den får mig att tänka tillbaka till hösten 2006 när jag inte lyssnade på någonting annat. Jag och pappa poppade RHCP dagarna i enda. Ni vet hur musik får en att få tillbaka samma känsla som man hade i kroppen när man lyssnade på den som allra mest. Jag känner närhet till min pappa när jag lyssnar på den. Helt klart. Men det är inte bara därför jag älskar skivan. Det är en dubbelcd med ENBART hits. Jag har inte lyssnat på en annan platta där vartenda spår blir en favorit. Alla låtar på den skivan har en egen karaktär, alla låter helt annorlunda samtidigt som RHCPs sound lyser igenom så himla tydligt.


Desecration Smile - Stadium Arcadium

Det bästa med hela alltihopa är helt klart gänget. Den fullständigt galna Flea, den skönsjungande Anthony, den gigantiske Chad och inte minst den fantastiska gitarristen John. För mig symboliserar dessa grabbar inte bara sitt eget band utan ren och skär kärlek till musiken, för det är precis det dom utstrålar. Sedan symboliserar de orginalitet. Det vågar vara egna, det vågar tro på sin egna musik och gör ingenting bara för att alla gör det. Deras musik låter inte som någon annans. Deras texter är vågade och annorlunda. Deras videor är galna och har alla de element som dagens rockvideor saknar. Deras videos berättar en historia, precis som våra kära hjältar Guns n' Roses gjorde i slutet av åttiotalet.


Road trippin' - Californication

Det är svårt att välja ut favoriter. Men de skivorna ni ska lyssna på är helt klart de tre senaste, Californication 1999 (den skiva som gjorde att jag först kärade ner mig i RHCP i början av 2000-talet, kommer ihåg att pappa lånade skivan åt mig på biblioteket och så olagligt brände av den till mig ), By the way 2002som innehåller hits som The Zephyr song, By the way och Can't stop. Och då så klart, den starkaste skivan som de jobbade på i många år, Stadium Arcidum.

Här är den sista videon jag vill visa er. Around the world, från Californication. Den symboliserar det mesta som Red Hot Chili Peppers är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0